Hva med litt radikal innovasjon?
Beskjeden fra regjeringen og forvaltningen de siste årene har vært at kontinuerlige forbedringer skal gjøre det norske byråratiet bedre. Samtidig har det ikke manglet på store reformer. Men er det nødvendig med enda skarpere tiltak?|Beskjeden fra regjeringen og forvaltningen de siste årene har vært at kontinuerlige forbedringer skal gjøre det norske byråratiet bedre. Samtidig har det ikke manglet på store reformer. Men er det nødvendig med enda skarpere tiltak?
– Det er nødvendig å legge til rette for å eksperimentere og feile når vi løser store samfunnsproblemer, ikke bare i små piloter, mener Mona Skaret i Innovasjon Norge. – Vi er gode på småskrittsforbedringer. Vi er ikke så gode på de radikale innovasjonene, sier Skaret. Innovasjon Norge har i flere år etterlyst mer av det sistnevnte – for å løse oppgavene på helt nye måter og finne løsningene på tvers av profesjoner og etater.
Og direktøren i Forskningsrådet John-Arne Røttingen vil gjerne vri litt mer av den store pengestrømmen som går til offentlige tilskudd i retning av mer systematiskEn kartlegging fra i fjor viser at det finnes 244 tilskuddsordninger rettet mot kommuner og fylkeskommuner, som sto for over 44 milliarder kroner i tilskudd i 2016. En god del av dette går til endring og omstilling, for eksempel gjennom piloter, men Røttingen påpeker at det ikke finnes noe system som dokumenterer og evaluerer effekten, formidler kunnskapen og sikrer at vellykkede innovasjoner spres i systemet.
– Om en liten del av tilskuddsmidlene kunne brukes til mer systematisk, forskningsbasert innovasjon, tror jeg det ville gitt merverdi, sier Røttingen.
Radikal=ukjent Men er det radikal innovasjon som ønskes av politikerne, eller er det inkrementell innovasjon og kontinuerlig forbedring? Kanskje de vil det hvis de skjønner mer av hva ordet radikal betyr i denne sammenheng. Den britiske tenketanken Nesta er en internasjonal leder innovasjon i offentlig sektor, og har stor innflytelse både på internasjonale organisasjoner og på enkelte lands politikk. Tre av deres medarbeidere skriver i en artikkel om betydningen av å gå utenfor det helt åpenbare letområdet for å finne gode løsninger. Man må gå utenfor komfortsonen, til de områdene som ikke er nærliggende. -Vi tror at regjeringer bør utvide sin praksis ved å gå lenger enn det som er opplagt for å utvikle bedre resultater. Komplekse problemer håndteres ofte mest effektivt på en «skråstilt» eller indirekte måte.