Veiarbeid Foto Statens Vegvesen

Ingeniøridentitet står i veien

Ingeniøridentiteten som dominerer hos myndigheter som har ansvaret for veitransport, hindrer den digitale transformasjonen som kan effektivisere virksomhetene. Det er først og fremst ledere som er preget av denne identiteten.

22.10.2025 – sist oppdatert 22.10.2025

Dette kommer fram i en ny undersøkelse av veitrafikkmyndigheter i fem europeiske land, inkludert Norge.

Denne studien av Sebastian Kussl fra Universitetet i Agder undersøker hvordan profesjonell identitet påvirker digital transformasjon i europeiske veitransportetater. Forskningen avdekker en grunnleggende konflikt mellom tradisjonell ingeniøridentitet og kravene til digital transformasjon, som hemmer overgangen fra infrastrukturforvaltning til digitale tjenester.

Ingeniøridentitet som barriere

Studien identifiserer at RTA-er (Road Transport Agencies) domineres av ingeniøridentiteter, særlig innen konstruksjon og ledelse, hvor problemløsning, effektivitet og fysisk infrastruktur definerer profesjonell legitimitet. Denne identiteten fungerer som "regler i bruk" i det institusjonelle rammeverket, og forsterker en bias mot tradisjonell infrastruktur fremfor digitale tjenester.

Digitaliseringen - som optimalisering av eksisterende arbeidsflyter - stemmer overens med eksisterende ingeniørpraksis som BIM (Building Information Modeling) og aktiva forvaltnings-systemer.

Men digital «transformasjon» utfordrer etablerte roller ved å vektlegge brukersentrerte mobilitetstjenester, noe som skaper motstand.

Organisatoriske siloer og fragmentert samarbeid

Undersøkelsen avdekker betydelige samarbeidsutfordringer mellom de fire hoveddomenene i RTA-er: Konstruksjon, Trafikk, IT og Ledelse. Konstruksjonsprofesjonelle fokuserer på prosjektbasert digitalisering og samarbeider primært med ledelsen på grunn av felles ingeniørbakgrunn. De har minimal interaksjon med IT og Trafikk, noe som forsterker siloer som hindrer bredere integrasjon.

IT-profesjonelle, til tross for sin ekspertise innen digital infrastruktur, engasjerer seg moderat med Trafikk men minimalt med Ledelse og Konstruksjon. De posisjoneres ofte som rådgivere og sliter med å drive organisasjonsomfattende strategier. En IT-leder forklarte: "Det tok oss over 6 måneder å komme til en felles forståelse i denne arbeidsgruppen" når de forsøkte å samarbeide med konstruksjonsavdelingen om BIM.

Trafikk-profesjonelle, som jobber med sanntidsstyring, ITS og mobilitetstjenester, har et mer tjenesteorientert digitalt perspektiv enn andre domener. De viser størst engasjement for digital transformasjon, men deres arbeid med mobilitetsløsninger utvikles ofte atskilt fra infrastrukturplanlegging.

Ledelsesutfordringer og eksterne press

Ledelsen, sammensatt utelukkende av sivilingeniører, holder en sentral rolle i strategisk beslutningstaking, men deres ingeniørbakgrunn former et teknisk og effektivitetsdrevet perspektiv på digital transformasjon. Dette overser ofte bredere organisatoriske og tjenesteorienterte implikasjoner. Som studien siterer en informant: "Jeg tror ledelsen har et stort spørsmålstegn ved hele greia. Kunnskapsnivået må økes i ledelsen."

Politiske mandater og reguleringer setter forventninger til digital transformasjon, men uten bindende retningslinjer forblir implementeringen inkonsekvent. I motsetning til private selskaper kan ikke RTA-er autonomt forme sine operasjoner, noe som skaper et paradoks hvor politiske narrativer forteller om digitale mobilitetstjenester mens RTA-er forblir strukturelt hemmet.

Implikasjoner for institusjonell endring

Forskningsartikkelen argumenterer for at institusjonell endring krever:

- Redefinering av ingeniørekspertise til å inkludere digital tjenesteutvikling

- Strategisk integrering av IT og Trafikk i beslutningstaking

- Skifte av politisk fokus fra effektivitet til mobilitetstjenester

- Mer bindende regulatoriske mandater for digital transformasjon

Uten disse reformene risikerer RTA-er å forbli i "delvis digitalisering" hvor tradisjonelle prioriteter vedvarer, og digital transformasjon begrenses til operasjonelle effektiviseringstiltak fremfor fundamental organisasjonsendring.

Sebastian Kussl: Identity and Adaptation: The Evolving Role of Public Sector Professionals in the Digital Transformation of Road Transportation. International Journal of Public Administration. August 2025. https://doi.org/10.1080/01900692.2025.2542310