
Tidskriftforsider kan være på vei ut. Men hva med andre gamle ideer, som departementer og sektorer?
Farvel tidsskrift. Velkommen emneknagg.
I disse dager publiseres det siste nummeret av Stat & Styring jeg er redaktør for. I de 12 årene jeg har vært redaktør for dette tidsskriftet har det skjedd bare mindre forandringer i offentlig forvaltning.
Temaene er stort sett de samme, og utviklingen pendler fram og tilbake mellom hovedspørsmål som kontroll, tillit og effektivitet. Men tankesettet, organisasjonene og prosessene er de samme, sektorene også. Og budsjettene, de bare øker og øker. Misnøyen blant folk, den lever sitt eget liv.
For mediebransjen, som dette tidsskriftet på noen måter er en del av, er situasjonen helt annerledes. De lever jo av å formidle misnøye, men tjener ikke nok på det. Tidsskrifter og aviser har dårlige vilkår. Omveltningene er store, og økonomien er svak. Folk leser på en annen måte, teknologien produserer biter av tekster som settes sammen i pakker av lesestoff som sendes rundt til søkemotorer og AI-crawlbots.
Emner istedenfor kronologi
Disse teknologiske kvantesprangene betyr kanskje også begynnelsen på slutten for dette tidsskriftet, som tidsskrift. Tidligere i høst vant danskeide Altinget og et nettsted som heter Artikulert kontrakten om fortsatt utgivelse av Stat & Styring. Den nye redaktøren Øyvind Eggen, har en solid bakgrunn som forsker, byråkrat og journalist. Han har altså en gode forutsetninger for å drive dette tidsskriftet på en måte som kan bidra til å observere, inspirere og kritisere offentlige virksomheter til å gjøre nødvendig og ønskelige endringer.
Men de nye utgiverne, som er eid av Danmarks største mediehus JP/Politiken, tenker helt annerledes om hva som er et tidsskrift, og disse ideene har de fått gjennomslag for i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet som finansierer tidsskriftet. Tidsskriftet vil i praksis gå over til å publiseres som emnesider på diverse nettadresser, sier den nye utgiveren. Denne organiseringen etter emner skal løse det de ser som «utfordringen» med å publisere artikler kvartalsvis.
Det er jo litt oppsiktsvekkende at en så stor mediaktør er interessert i dette lille tidsskriftet, og med den statlig subsidieringen de nå får, kan de bidra til å gi spørsmålene vi har vært opptatt av større plass. Men å gå fra tidsskrift til emne-tagger er jo er en radikal løsning.
Og et tidsskrift er det altså neppe. Men hva så? Det skjer så store endringer i mediene at slike begreper kanskje må dø. Så hvis jeg og leserne nå må ta farvel med et tidsskrift, så åpnes det vel nye muligheter for den typen stoff som dette tidsskriftet har ansvaret for.
Digitalisering som glanspapir
Dette er en utgivelsesløsning som jo passer godt til internett-epokens behandling av tekst. Scrolling har erstattet blaing, og søking etter tema man selv er interessert i, eller som algoritmen mener du er opptatt av, bestemmer hva som vises for deg. Og denne bruken av teknologien kan være en nyskaping som trengs for å løfte stoffet og debatten om offentlig sektor til et nivå som kan slå igjennom hos politikere.
En slik løsning er spenstig og radikalt for et departement som administrerer et byråkrati hvor det skjer såpass lite forandring. Utenom digitalisering da, som alltid kan fungere som glanspapir på organisasjoner hvor det ikke skjer andre endringer i organisering, ledelse eller produktivitet.
Drastiske valg tas i mediebransjen hele tiden. Er det ikke da på tide å gjøre noe modig i forvaltningen også? Er det ikke tid for at slike begreper som sektorer og departementer fraktes til gravlunden av den moderne teknologien, sammen med begrepet tidsskrift?
Departement kan også bli emneknagg
Kan noen departementer organiseres som en trepartsorganisasjon, som samorganiserer aktørene som i dag uansett bestemmer; altså de tre partene regjeringen, næringslivet/organisasjonslivet og arbeidstakerne. Da får man tatt i bruk en av de andre nyeste tankene fra Danmark: Politikk som emneknagg.
Den danske regjeringen har opprettet et stort tverrsektorielt departement som heter Ministeriet for grøn trepart, som skal lede en stor omlegging av natur, landbruks og areal-politikken i Danmark. «Treparten» i dette er altså samarbeidet mellom det offentlige, næringslivet og arbeidstakerorganisasjonene. Det er altså et departement basert på den nordiske modellen, som vi ofte tror er en norske modellen.
Dette vil være kraftig nyskaping, hvis det fungerer. Det kommer mye nytt fra Danmark. Det spørs om det bare er en ny innpakning av gammel d..tt, eller en totalt ny måte å tenke politikk og offentlig forvaltning.
Å organisere forvaltningen med utgangspunkt i de faktiske problemene i samfunnet, ikke de tradisjonelle sektorene, var en av ideene som ble luftet på et møte om de store linjene i måten staten drives denne uken. Det er dette danskene har innsett, både angående problemene i naturen/landbruket, og i mediene/tidsskriftene.
Så altså. Hvis det er farvel til et tidsskrift, så er vel tiden moden for farvel med andre gamle ideer.
Arild Aspøy, redaktør p.t.
arild@statogstyring.no
