Er det forvaltning eller kunstig intelligens som skal forandre Norge?
Næringsministeren er misfornøyd med rapporteringen fra statlig eide selskaper.
Det er en skadelig personkultus i departementene som bidrar til at det blir for sterke skiller mellom sektorer i det norske samfunnet.
Mange ansatte i offentlige virksomheter og i regjeringsapparatet bruker store deler av arbeidstiden på å lete etter kunnskap. En ny portal for kunnskapsdokumenter skal gjøre denne letingen mye lettere.
Alle departementer arbeider nå med en plan for hvordan de vil gjennomføre tillitsreformen på sine områder. Regjeringen skal behandle planene denne uken.
I mediebildet får man inntrykk av at de fleste offentlige byggeprosjekter sprenger budsjettene sine med voldsomme beløp. Og forskning viser nå at dette bildet stemmer.
Byråkrater bør i større grad være kilder for mediene. Dette er nødvendig for å skape et bredere og mer nyansert inntrykk av viktige saker.
Departementene bør ha pressetalsmenn som er ansatt av politisk ledelse, og som selv er politikere. Dette kan dempe dilemmaer som oppstår rundt embetsverkets uavhengighet og faglige integritet.
Olje- og energidepartementet ser på muligheter for å øke tempoet i havvind-politikken, men kommer ikke med noen konkrete løfter.
Politikk for klima, karbonfangst og havvind er vel nokon av dei viktigaste spørsmåla for framtida vår som finst. No har dissa områda i det ansvarlege departementet fått ein ny sjef.
Regjeringen jobber for sakte med utvikling av havvind-prosjekter. Det er først og fremst den interne saksbehandlingen som tar lang tid.
Det har vært flere angrep fra framstående politikere mot fagetater de siste ukene. Beskyldninger om at disse etatene egentlig er politiske aktører sitter løst.
To store organisasjoner på hver sin side i arbeidslivet vil kutte ut ledere i mellomstillinger som driver med kontroll.
Frede Hermansen heter den nye departementsråden i Forsvarsdepartementet. Det er det samme som den gamle.
Stortinget sier ja til regjeringens forslag om et register for statsansattes økonomiske interesser. Men registeret blir frivillig, noe som kan svekke effekten mener flere partier.
Har Olje - og energidepartementet en tendens til å sile og velge informasjon som passer inn i deres syn på verden? I fire store saker som har preget departementet de siste årene har dette blitt påstått.
Troen på at rettslige instrukser fører til handling har kanskje vært en blindsone i politiet. Dette kan ha ført til at man har undervurdert risikoen ved blant annet korrupsjon og dårlig politiarbeid.
De store organisasjonene i arbeidslivet mener at tillitsreformen ikke skal fjerne kontroll og styring fra offentlig sektor. Spørsmålet er hvor mye kontroll som trengs.
Kampanjer for å bedre effektiviteten i staten har liten effekt og tar lang tid å gjennomføre.
Den norske tillitsreformen ser annerledes ut enn den svenske, hvis den kun vil fokusere på å bli kvitt markedsmekanismer fra offentlig sektor.
Forvaltningskulturen i NAV var preget av manglende kritisk tenkning, påpekte en granskingskommisjon. Det mener sjefen i direktoratet de nå har tatt tak i.
Kulturen har spilt en stor rolle for skandalene i noen av våre viktigste samfunnsinstitusjoner. Det er en kultur som ofte havner i en blindsone når organisasjoner skal utvikles.